mainWiki - encyclopedie van maincubes over ICT en datacenters techology

de encyclopedie van maincubes over ICT, datacenters en toekomstige technologie

• Cage
    Een cage wordt in een datacenter gebruikt om apparatuur in een opslagruimte van elkaar te scheiden. Het is een aparte ruimte waar componenten, zoals racks, opgeslagen worden in een afgesloten, extra beveiligde omgeving. Cages kunnen ook worden ingezet voor speciale diensten voor security, prestaties of capaciteit.
  • Carriers
    Netwerkproviders, zoals Vodafone, Deutsche Telekom, euNetworks enz.
  • Cloud
    Een cloudinfrastructuur is een externe virtuele ICT-infrastructuur waaruit storage, rekenkracht en diensten afgenomen worden. Het gaat daarbij om software (SaaS), platform (PaaS) waar eigen applicaties worden ontwikkeld, en hardware (IaaS), waaronder servers, storage en netwerken.
  • Cloud connect
    Een cloud connect-dienst geeft toegang tot verschillende cloudproviders via één verbinding. Met single sign-in zijn de kosten lager en de klant profiteert van verschillende aanbiedingen van een brede keus aan cloudplatformen.
  • Colocatie
    Colocatie is het proces waarin een organisatie fysieke ruimte en andere diensten huurt van een extern datacenter, om daar een eigen datacenter in op te zetten. De colocatie biedt vaak een onderbrekingsvrije stroomvoorziening, storingsbeveiliging, hoogbeschikbaarheid, koeling, ICT-security en fysieke beveiliging (toegangscontrole, brandbescherming, enz.). ISO-certificeringen en TÜV-audits bevestigen de kwaliteitsnormen waar de datacenterleverancier aan voldoet.
  • Cross Connect
    Point-to-point verbindingen tussen systemen binnen het datacenter. Bijv. tussen klant en klant, tussen klant en carrier enz.
  • Digitaal Fabriek
    Digitale fabrieken, of smart factories, zijn in hoge mate gedigitaliseerde en verbonden productiefaciliteiten die aan de basis staan van Industrie 4.0. De machines in het digitale fabriek communiceren via het Internet of Things (IoT). Alle productiefasen (planning, controle, onderhoud, enz.) staan via informatietechnologie met elkaar in verbinding voor analyse en optimalisatie.
  • Ecosysteem
    Vergelijkbaar met organismen binnen biologische ecosystemen bestaan ICT-ecosystemen uit gebruikers die wederzijds van elkaar profiteren. Ze wisselen diensten en kennis uit met elkaar en met hun klanten op een gedeeld platform. Ze creëren zo marktplaatsen waar iedereen kosteloos van profiteert.
  • EN 50600
    De Europese norm is een leidraad voor integrale datacenterplanning en -ontwerp waaraan maincubes sinds 2017 in het kader van een jaarlijkse TÜV-inspectie officieel voldoet. De DIN EN 50600 geeft uitgebreide specificaties met betrekking tot de planning, bouw en exploitatie van datacenters en definieert eisen op het gebied van bouwkundig ontwerp, elektrische voeding, airconditioning, bekabeling en beveiligingssystemen. Deze norm vormt de basis voor een standaardisatie van de beoordeling van de Europese IT-infrastructuur en biedt fundamentele oriëntatiepunten als het gaat om de planning en bouw van datacenters.
  • Hoogbeschikbaar datacenter
    Een datacenter moet de downtime tot een minimum beperken om onderbrekingsvrije ICT-systemen te leveren. De term ‘hoogbeschikbaar datacenter’ wordt gebruikt voor datacenters met een TÜV Level 3 of Tier 3-classificatie. Deze faciliteiten garanderen 99,98 procent beschikbaarheid. Dat komt neer op een maximale downtime van 1,6 uur per 12 maanden.
  • Housing
    Een ander woord voor colocatie.
  • Hybrid Cloud
    Minstens één private cloud (IT in uw eigen datacenter of bij de colocatie provider) wordt gecombineerd met een public cloud (aws, Microsoft Azure,...) - inclusief de bijbehorende integratie van beide cloud omgevingen. Met de public cloud ontvangt u precies die IT-middelen die u nodig heeft op korte termijn en flexibel - en creëert u de basis voor real-time communicatie. Voor bijzonder hoge beveiligings- en compliance-eisen biedt de private cloud speciale mogelijkheden voor computing, opslag en back-up, evenals een hoge databeveiliging.
  • Internet exchange point
    Een Internet Exchange Point (IXP) is de fysieke infrastructuur waarmee internet service providers en content delivery-netwerken internetverkeer uitwisselen tussen hun netwerken.
  • Internet of Things (IoT)
    Het Internet of Things is een verlenging van internetconnectiviteit naar fysieke apparaten en alledaagse objecten. Dit gebeurt door microprocessoren of sensoren in te bouwen die data delen en communiceren via het internet. IoT is de basis voor smart factories, machine-to-machine (M2M)-communicatie, slimme steden en smart homes.
  • ISAE 3402
    Deze rapportage bevestigt voor onze klanten dat maincubes over goed functionerende processen en controles beschikt met betrekking tot de diensten die een impact hebben op het financiële systeem van de klant en die dit negatief zouden kunnen beïnvloeden. Onder colocation-providers is maincubes een van de pioniers en heeft de zware testvereisten doorstaan. Voor de locaties Frankfurt (FRA01) en Amsterdam (AMS01) werd de ISAE 3402-rapportage type 1 met succes verkregen.
  • ISO 9001
    Bij deze certificering gaat het om een procedure om de minimumeisen voor het kwaliteitsmanagementsysteem van maincubes aan te tonen. Hier worden criteria vastgelegd, die geïmplementeerd moeten worden om te voldoen aan de eisen van de klant en andere eisen aan onze servicekwaliteit.
  • ISO 27001
    Deze internationale norm certificeert maincubes dat niet alleen de gehele infrastructuur en technologie, maar ook de diensten, processen en human resources voldoen aan de hoogste veiligheidsstandaards. Aan alle contractuele en wettelijke vereisten en richtlijnen voor gegevensbescherming en gegevens- en informatieveiligheid, zoals de Duitse wet op de gegevensbescherming (BDSG) en de algemene verordening gegevensbescherming (AVG), wordt ruimschoots voldaan.
  • OCP
    Het Open Compute Project (OCP) is een community die zich richt op het delen en opnieuw ontwerpen van hardware technologie, met name voor datacenters om hardware ontwerpen voor schaalbare computing efficiënt te verbeteren.
  • Private cloud
    Een private cloud is een model van cloud computing waarbij een aparte en beveiligde cloudomgeving is opgezet voor een specifieke client. Private clouds zijn zeer veilig omdat ze zijn opgezet binnen beveiligde omgevingen, maar zijn minder flexibel bij het aanpassen van ingekochte diensten aan specifieke behoeften.
  • Public cloud
    Een public cloud is een vorm van cloud computing waarbij een serviceprovider middelen voor het publiek ter beschikking stelt via het internet op basis van snelheid en flexibiliteit. De public cloud is zeer flexibel omdat het op on-demandbasis ICT-middelen biedt waarbij alleen voor het gebruik wordt betaald. De open toegang maakt het echter ongeschikt voor bedrijf-kritische applicaties.
  • Rack
    Binnen de ICT-branche is een rack een eenheid die een server huisvest. Meestal zijn het kasten van metaal waarin alle serverapparatuur staat (waaronder de computer, printplaten, harde schijven, enz.). Een standaardrack is ongeveer 2 m hoog, met een diepte van 60 tot 120 cm en een breedte van 60, 70 of 80 cm.
  • Remote Hands
    Remote Hands zijn werkzaamheden die maincubes aan de systemen van de klanten op locatie of via remote-toegang uitvoert, bijv. Patch-Service, Check-Service, Reboot-Service, Change-Media of Logistics-Support.
  • Secure mobility
    In de toekomst gebruiken we connected cars, zelfrijdende voertuigen, e-mobility en connected verkeersmanagementsystemen. Secure mobility zorgt ervoor dat de enorme hoeveelheden data gedeeld tussen mobiele apparaten (smartphones, digitale assistenten, connected cars, enz) beheerd worden binnen een veilig ecosysteem.
  • Service Level Agreement (SLA)
    Het Service Level Agreement is de overeenkomst over de vorm van de leveren dienst. Het is gebaseerd op het Service Level, dus op de toegezegde prestatie-eigenschappen zoals de omvang van de prestatie, kwaliteit van de prestatie etc. De contractueel gegarandeerde SLA-beschikbaarheid van maincubes ligt bijvoorbeeld bij 100%.
  • Slimme steden
    Slimme steden zijn gemeenten die digitale technologie aanwenden voor efficiënte verkeersmanagement, slim parkeren, directe toegang tot plaatselijke attracties en geoptimaliseerde energie-efficiency. Alle diensten zijn verbonden via een veilig ecosystem en bieden toegevoegde waarde aan inwoners en bezoekers.
  • Suite
    Een suite is een ICT-ruimte ingericht voor één specifieke klant: een ‘datacenter binnen een datacenter’. Het biedt een hoger beveiligingsniveau dan een cage en laat klant specifieke systemen voor stroom en netwerkapparatuur toe.
  • Vendor lock-in
    Vendor lock-in is een situatie waarin een klant die een product of dienst gebruikt niet makkelijk kan overstappen naar een product of dienst van een concurrent (bijv. vanwege contractuele bepalingen of bedrijfseigen technologie die niet werkt met die van concurrenten). De klant wordt ontmoedigd over te stappen naar een andere provider of systeem omdat het hogere kosten zou opleveren dan de bestaande situatie.
×Close search