Frankfurt, Duitsland, 14 juni 2016– De exploitant van datacenter maincubes GmbH en een van zijn partners, Art-Invest Real Estate, hebben de markt voor datacenter in Duitsland geanalyseerd en komen tot de conclusie, dat niet alleen de exploitatie voor leverancier en gebruiker een groter groeipotentieel laat zien, maar ook dat investeren in vastgoed voor datacenter een zeer lucratieve markt vormt.

De ontwikkeling op lange termijn kan bijvoorbeeld aan de hand van de stroomdichtheid worden voorgesteld. De stroomdichtheid geeft aan, hoeveel kilowatt per vierkante meter in een datacenter infrastructureel voor gebruik worden aangehouden. Terwijl tussen 1970 en 1990 slechts tussen 200 en 300 watt per vierkante meter vereist waren, zijn het er in 2015 tot wel 2000 watt. In Duitsland bestaan er uitstekende groeiperspectieven, omdat datacenter een van de kernelementen van de digitale infrastructuur vormen, die een voorwaarde zijn voor de vele ontwikkelingen voor de technische vooruitgang. Momenteel beslaan datacenter in Duitsland een oppervlak van ca. 2,65 miljoen vierkante meter, waarvan ongeveer 500.000 vierkante meter op de verhuurmarkt worden aangeboden. De rest wordt door bedrijven intern geëxploiteerd. Daarmee is Duitsland nu al de grootste colocation-markt in Europa. Voor Duitsland wordt tot het jaar 2020 nog eens een extra groei van 18 procent voorspeld, hetgeen overeenkomt met een oppervlakte voor datacenter van 3,14 miljoen vierkante meter. Wanneer we bedenken, dat tot op heden slechts 13 procent van alle Duitse bedrijven hun gegevens met betrekking tot IT hebben uitbesteed, dan wordt al snel duidelijk welk potentieel er in de datacentermarkt steekt. Cloud Computing, Internet of Things, Industrie 4.0 en Big Data zijn de belangrijkste groeifactoren. Deze zullen in Duitsland voor een datagroei tot het vijfvoudige (1,1 zetabyte) zorgen. De groei van het oppervlak voor datacenter in verhouding tot datagroei wijst zelfs op een toekomstig tekort, ook wanneer de verdere ontwikkeling van IT-technologieën zoals hogere datadichtheid wordt meegenomen. Alleen al vanuit dat gezichtspunt belooft de datacentermarkt uitstekende vooruitzichten voor exploitanten en institutionele beleggers.

„Bedrijven zullen in de toekomst alleen om technische redenen, maar ook vanwege wetten en veiligheidsvoorschriften, nog veel sterker op externe datacenter moeten vertrouwen. Ook vanuit financieel oogpunt zijn externe datacenter voor allerlei soorten bedrijven steeds vaker zinvol. Bovendien zijn datacenter in Duitsland buitenproportioneel in trek. De extreem goede verbinding met het wereldwijde internet, de veilige geologische ligging, de stabiele economie in combinatie met „Made in Germany“ en de rechtszekerheid zijn niet alleen argumenten voor Duitse ondernemingen. Wij signaleren ook een trend dat Europese en internationale ondernemingen kiezen voor Duitse exploitanten van datacenter met een internationaal karakter. Volgens ons is de markt nog relatief jong en biedt uitstekende kansen voor exploitanten en beleggers“, verklaart Albrecht Kraas, CTO van maincubes.